Šamanske iniciacije: prva menstruacija, porod, menopavza

Prazna Luna nas srka vase. slika: Emily Balivet

Prazna Luna nas srka vase. slika: Emily Balivet

Prazna Luna, 27. Julij 2014

Prazna Luna. Nova Luna. Mlaj. Babica mi je povedala, da jo kliče Črna Luna; ker izgine z neba in ker ima nanjo še večji učinek kot polna Luna. Kar seveda ni nič čudnega. Polna Luna je estetsko v naši kulturi pogosto opevana in upodobljena. Pripovedi o vplivu polne Lune in zgodbe o njenem sijaju najdemo na vsakem koraku. Nisem pa še zasledila opevanja prazne Lune, Mlaja. Nisem še našla pesmi, ki bi opevala njen vpliv na človeka.

Ženska dobro pozna prazno Luno. Njen menstrualni cikel vnese v njeno življenje pomembno spremembo – izmenjavanje med svetlobo in temo, delom in počitkom, dejanjem in refleksijo. Med porodom, ko se rojeva kot Mati, kot polna Luna ženskega življenja, se hkrati spusti v svoje najgloblje globine, v svojo prazno Luno, kjer odkrije svojo resnično moč, veličino, kjer se preobrazi. Med menopavzo, ko mesečni cikel zapusti njeno življenje in se z delom sebe zopet poveže z večnostjo, kamor se bo kmalu vrnila – kroženje svetlobe in teme se v njenem življenju konča, toda zdaj je energija prazne Lune ves čas ob njej; je v stanju stalno izostrene intuicije, neprestanega stika z onostranstvom, z duhovnim svetom, s katerim v tem času še tesneje in še jasneje sodeluje.

Prazna Luna je zatorej za nas ženske izrednega pomena, morda celo pomembnejša kot polna Luna. Prazna Luna nosi esenco naših zemeljskih preobrazb, bistvo naše zemeljske ženskosti.

Še posebej ob prazni Luni, ko je stik z intuicijo, domišljijo in svetovi onkraj časa in prostora močnejši, sanjam o družbi, o stanju, kjer se ženske zavedamo svoje svetosti, kjer se je zavedajo tudi moški. Kjer je ženska prepoznana kot utelešenje energij stvarjenja, izvora življenja. Kjer se spoštuje njene življenjske cikle, ker lahko vsakega človeka naučijo o naravi življenja, naravi prihajanja duš na Zemljo, in torej o globljem smislu našega obstoja. Ženske smo svete. Ženske smo ključ do duhovnih korenin Človeka. Ali smo se tega sposobne zavedati? Ali smo se sposobne zavedati, da naše telo, v svoji obliki, podobi, delovanju, ciklih, predstavlja sveto strukturo vesolja? Ali smo se sposobne zavedati, da smo živi tempelj? Ženske smo vez med duhovnim in zemeljskim. Pravzaprav, bolj kot se poglabljamo vase, bolj ugotavljamo, da takšna razdelitev po vsej verjetnosti sploh ne obstaja ali pa ima povsem drugačno obliko, kot si jo predstavljamo. Ženska izkušnja namreč dokazuje, da je zemeljsko lahko še kako duhovno.

Ženske doživljamo mejo med »duhovnim« in »zemeljskim« tako tanko, da jih počasi nehamo razdeljevati na dva sveta. Zaradi tega razloga smo bile tudi morjene med Gorečimi časi, kot imenujemo čase preganjanja čarovnic – modrih žensk. Žalostno je, zasledim priznane avtorice, ki poglobljeno in s strastjo raziskujejo in pišejo o ženskih misterijih, religiji Boginje, ženski duhovnosti in ritualu, pa pravijo, da je resničnost le tisto, kar je znanstveno dokazljivo. Da ne smemo verjeti v magijo, ker je to otročje. Da moramo verjeti, da je Boginja le projekcija naših umov, izraz naših otroških teženj po tem, da imamo nad seboj avtoriteto-starša. Resnično žalostno in po mojem mnenju posledica le delne preobrazbe patriarhata. Ženska, ki tako govori, zanika temeljno potezo ženskega bivanja – da smo šamanke. Uresničuje patriarhalne teze, mehanistične, znanstvene, skratka vse tiste, ki so proti ženski naravi.

Magija je del poti Boginje. slika: Steven Kenny

Magija je del poti Boginje. slika: Steven Kenny

Ob razočaranju nad takšnimi idejami pa me spreleti spoznanje, da je očistiti se patriarhalnih okov pravzaprav zelo težko delo, ki je izredno globinsko, zahteva velike količine pozornosti in energije in je dolgotrajno. Patriarhalne strukture in miselnost so vkoreninjene tako globoko v nas, da se jih včasih s težavo zavemo. Včasih se torej spontano in normalno zgodi, da ženska le napol asimilira novo (staro, izvorno) žensko miselnost, delno pa deluje še vedno v okvirju vsiljene patriarhalne. Še posebej je to mamljivo zato, ker patriarhat ženski način bivanja, mišljenja in delovanja zasmehuje kot iracionalne, celo shizofrene:

ŽENSKA duhovnost in znanost (znanje, védenje) temeljita na intuitivni izkušnji in spoznanju. Ta paradigma učenja, delovanja in bivanja je bila s strani seksistične patriarhalne družbe zasmehovana kot neveljavna. Vse, kar ni dokazljivo (z merili zahodne znanosti), je neveljavno. To je eno od najglobljih zanikanj ženskosti. Marianne Williamson to najbolje ubesedi:

“”New Age” (“Nova doba”) je oznaka, ki se uporablja za trivializiranje še tako resnega misleca. Martin Luther King, Jr. je dejal: “Pred seboj imamo čudovito priložnost vbrizgati novo dimenzijo ljubezni v žile civilizacije.” Ali naj bi le kleru (duhovniki) bilo dovoljeno to reči, ne da bi se jim posmehovali? Mimogrede, kaj naredi nekoga “new age guruja”, kot to, da so ga tako karikirali pred desetletji v reviji People in podobnimi? In še pomembneje, poskušam ugotoviti, le kako se človek bori s to karikaturo? Ne bom se odpovedala svojemu stilu, da bi ustregla podzavestnemu seksizmu, tako kot ne bom prenehala zagovarjati moč vere, da bi ustregla sekulariziranemu naprednemu predsodku. Ljubezen ne potrebuje znanstvenega dokaza.”

Tudi sama se zavedamo nevarnosti delne preobrazbe in vztrajnosti patriarhalnih miselnih struktur. Zavedam se, kako me lahko patriarhalne strukture, v katere sem bila socializirana, nadzirajo in govorijo skozme, medtem ko verjamem, da govorim po svoje, po žensko, zavestno. Zato si prizadevam, da kritično razmišljam o mojem pristopu, o temah, ki jih izbiram, o svojih komentarjih na te teme . . . Zavedam se, da me kdaj zanese nekaj, kar ni moje, da včasih pozabim na vračanje k ženskosti in me zanese v način življenja in dela, ki ni ženski. In nato si nežno oprostim, ker vem, da prehod nazaj k svojemu prvobitnemu bitju ne bo lahek in se popravim. Prazna Luna mi pri tem takoo pomaga. Ne vem, ali bi zmogla to refleksijo brez njene pomoči – ne da bi me vsak mesec potegnila vase in mi pokazala, kako stvari zares stojijo.

Ženske moramo biti na svoji ženski poti torej še posebej natančne, pozorne in dosledne. Naše delo se bo sprva zdelo kot plavanje proti toku – zaobjeti moramo svojo Dušo, katere delovanje je v diametralnem nasprotju z delovanjem patriarhalnih struktur in z vsem, za kar nam patriarhat govori, da je sveta resnica. Seveda je z vsakim korakom, z vsakim uspehom lažje, pa vendar moramo ostati osredotočene in se zavedati, kakšna je narava naše poti – šamanske poti.

Naša šamanskost se razcveta skozi naše osnovne šamanske iniciacije: prvo (in vse naslednje) menstruacijo, porod in menopavzo. Vse te iniciacije povezuje sveta ženska spolnost in spolno energijo lahko ženske na različne načine uporabljamo na svoji šamanski poti, bodisi dobesedno skozi spolnost, bodisi skozi kontemplacijo njene narave in gibanja.

Ženske šamanske iniciacije

Ženske šamanske iniciacije izhajajo iz telesa, so psihoseksualne, povezujejo kri, zemljo, duha. Ženske smo ključ do izgubljenega Raja.

Ženske šamanske iniciacije izhajajo iz telesa, so psihoseksualne, povezujejo kri, zemljo, duha. Ženske smo ključ do izgubljenega Raja.

Pri prvi menstruaciji se v našem telesu začno dogajati ključne hormonske spremembe – naše telo bo od sedaj doživljajo povsem drugačen, nov proces – mesečno cikličnost, mesečno potovanje. Hormoni, ki uravnavajo naš cikel in ki so različno prisotni v različnih delih našega cikla, imajo na nas ne le fizične (ovulacija, menstrualna krvavitev), temveč tudi čustvene, psihološke, duhovne učinke. Od prve menstruacije dalje smo ženske ciklične. Skozi življenje začnemo krožiti po vzpenjajoči se spirali. Naše večnostno dojemanje časa, ki smo ga prinesle še z onostranstva, še od pred svojega rojstva, se konča, popolnoma se prizemljimo skozi cikličnost svojega telesa. Poleg prizemljenosti prinaša menstruacija mesečno potovanje po svoji duši – plodnost in spremljajoča biološka želja po oploditvi nam odpreta nove dimenzije kreativnosti; menstrualna krvavitev in počitek telesa ob njej nam odpreta nove dimenzije refleksije in poglobitve vase. Škoda je, da deklice ob svoji prvi menstruaciji niso deležne čaščenja – postale so namreč človeški koledar, utelešen kozmos, vodnice človeštva. Skozi mesečno doživljanje rojstva in smrti postajajo učiteljice življenja. Ženske, odstranimo sram, skrivanje in neprijetnost od izkušenj menstruacij naših zanamk in jim podarimo čaščenje in zavedanje, da so božanske!

Med nosečnostjo in porodom doživljamo ženske drugo temeljno bio-duhovno transformacijo, ki nas odpre povsem novim ravnem bivanja. Pravzaprav se začne ta proces že pred nosečnostjo za porodom, še posebej ga občutijo senzitivne in zavestne ženske – stik z dušami, ki jim bomo podarile telo in materinstvo začutimo že (veliko) pred zanositvijo. Naša duša in telo se začneta odpirati dajanju, gnezdenju, komunikaciji z novim bitjem. Med nosečnostjo doživlja naše telo ogromne spremembe, ki se jih včasih medicinsko-tehnološki sistem kar boji in si jih ne upa označiti za normalne! Neprestano povišane ravni estrogena in oskitocina nas delajo vzhičene, srečne, odprte, občutljive, izostrijo nam intuicijo, čute, zaznavo, osredotočenost. Med porodom hormonski koktajl doseže nepredstavljive višave, spremlja pa ga nepredstavljiva poglobitev v svoje globine in soočenje s pozabljenimi deli duše pa tudi vseobsegajoča ljubezen in sočutje do vsega živega, do Enosti. Ekstaza! Dotaknemo se linije med življenjem in smrtjo, spoznamo se z brezpogojno ljubeznijo. Učimo se mehkobe, prilagajanja, nenavezovanja. Minljivosti. Na globlji ravni se soočimo s svojo sposobnostjo ustvarjanja, s svojo neverjetno kreativnostjo. Zavemo se, da smo izvor življenja. Da Duše potujejo na svet preko nas. Da smo ključni element, ki povezuje to- in onostranstvo. Še globlje smo povezane s svojimi šamanskimi sposobnostmi – namreč povezovanjem svetov, sporazumevanjem med svetovi. Naj bo ženskam omogočeno nemoteno doživljati svojo nosečnost, naj jim bo omogočeno občutiti svetost tega časa. Naj jim bo omogočeno čuječe zapluti v spočetje. Naj bosta dostojanstvo in transformativnost poroda zaščitena. Naj se ne dogajajo več obporodne zlorabe. Vrnimo porodu šamansko dimenzijo!

Menopavza je na nek način obrnjena izkušnja prve menstruacije. Oba procesa spremlja daljše obdobje začetka sprememb, ki se dogajajo postopoma in se z različnimi fizičnimi/psihološkimi/duhovnimi znamenji najavljajo v naprej. Menopavza pomeni konec cikličnosti. Pomeni, da se v utelešenem telesu z delom svoje duše premaknemo v onostranstvo, onkraj prostora in časa. Menopavza nam olajša pot skozi Smrt. Osvobodi nas kreativno-plodnostne priklenjenosti na naše telo, na zemeljsko življenje in nam omogoči, da smo bolj dostopne duhovnim procesom, ki se želijo vršiti v nas kot priprava na Véliko potovanje. V našem telesu izginejo hormoni cikla, pojavi pa se veliko androgenih hormonov, ki so značilni za moške in tipične biološke poteze moškosti – postanemo torej bolj asertivne, samozavestne, v stiku s seboj, svojo voljo, željami, potrebami, védenjem. Postanemo voditeljice skupnosti, ker smo ves čas v intuitivnem procesu, v stiku z drugimi dimenzijami in ker smo dovolj odločne, da svoje védenje, svojo voljo tudi uresničimo, uveljavimo. Menopavzo v sodobni družbi “zdravimo” s hormonskimi terapijami. Poskušamo potlačiti njena znamenja, njena sporočila. Dojemamo jo kot konec ženskosti, kot izgubo dostojanstva. Nič ne bi moglo biti dalje od resnice! Menopavza je veličasten prehod v osvoboditev od plodnosti (ki je lahko tudi utrujajoča in nas zanese v preveliko produktivnost in zanemarjanje meditativnosti) in v obdobje izostrene modrosti in vodenja! Vrnimo menopavzi njeno dostojanstvo. Počastimo njena znamenja. Predajmo se jim. Predajmo se njihovim sporočilom. Tako bomo lahko deležne njihovih šamanskih cvetov.

Dekle, Mati in Modra Ženska so arhetipi treh glavnih ženskih šamanskih iniciacij.

Dekle, Mati in Modra Ženska so arhetipi treh glavnih ženskih šamanskih iniciacij.

Del ženske šamanske poti je, da ponovno ozavestimo šamanski potencial naših naravnih telesnih procesov. Tako preprosto je! Šamanke smo po naravi! . . . Povrniti tem iniciacijam njihovo vlogo ni preprost, lahek, hiter proces. Z njim napredujemo postopoma, iz cikla v cikel. Upajmo si iti globlje, upajmo si za seboj pustiti nefunkcionalne patriarhalne strukture! Sestre, čutim vas v globinah prazne Lune, čutim vašo pot in jo pozdravljam. Vesela sem, da smo skupaj na tej poti. Luna počasi spet raste. Smo kot ranljiv popek. Čuvajmo se, dokler ne bo svetloba dovolj močna, da se razcvetimo!

Ana Drevenšek

Kako ti doživljaš nevarnosti na poti ženskega prebujenja v obliki ponotranjenih patriarhalnih struktur? Si se pri sebi kdaj zavedla, da skozi tebe deluje neka struktura, vedenjski vzorec, miselnost, ki ti ne pripada, ki je ponotranjena, ki prihaja iz patriarhalne okolice? Kako ti rasteš na svoji poti k izvorni ženskosti? Kakšni so tvoji vzponi in padci? Kakšen del tvoje poti k ženskosti tvorijo menstruacija/porod/menopavza? Kako doživljaš te šamanske prehode? Kako sodeluješ z njimi?  Napiši v komentar in pomagaj tudi drugim ženskam do modrosti!

Rdeči šotor je duhovna skupnost žensk, ki iščejo duhovni izraz skozi ženskost svojega zemeljskega telesa. Podeli ta članek z žensko, za katero čutiš, da ji bo pomagal do odkritja svoje notranje ženske moči ter jo odprl modrosti Rdečega šotora.

Reši anketo o menstrualnem ciklu in pomagaj Rdečemu šotoru pri ozaveščanju o menstrualnem ciklu! Cenim tvoj čas in tvoj trud!

 

 

 

Advertisements

One thought on “Šamanske iniciacije: prva menstruacija, porod, menopavza

  1. Pozdravljena!
    Patriarhalni vzorci so prav gotovo zelo globoki. Mislim, da se jih sama v celoti niti ne zavedam. So pa pri meni praviloma povezani s sramom in krivdo glede svojih lastnih vzgibov, pa z ustrezanjem pričakovanjem družbe, prav gotovo s spolnostjo in v končni fazi s pojmom greha. V naravi greh sploh ne obstaja. Nikoli mi ni bilo jasno kaj je Eva naredila narobe oz. kaj je narobe s sadežem spoznanja. V tej družbi je temna stran avtomatično pojmovana kot zlo. Ali to potem pomeni, da je noč hudobna? Bojimo se teme, ker ne znamo gledati z drugimi čutili. Strahove smo pretvorili v prepovedi in greh. Brez spoznanja. Moški princip je zelo uporabna stvar. V življenju mi pomaga biti sistematična in razumna, a prav tako kot ta (zame netipično nametan) reply je včasih dobro nerazumno nasejati plodove misli, ki se sprožijo na neko temo in potem iz njih prebrati skrite odgovore.
    Sad spoznanja dobrega in slabega je res izgon iz raja=narave, ker tam ni dobrega in slabega, vse je narava. Mislim, da moramo pogedati v noč, v temo. Dolgo nas ni bilo tam, ker nas je bilo strah teme. Tam ni zla ampak skladišče potlačenih vzgibov, ki smo se jih naučili sramovati. Moramo si jih vrniti. Hvala ti za približevanje temè. Mislim, da se tam skriva naša svoboda.

    Lea

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s